Bellen
U kunt bij de huisartsen spoedpost terecht voor dringende huisartsenhulp die niet kan wachten.
Kan een klacht wachten tot het eerstvolgende spreekuur van de eigen huisarts? Dan dient u daarvan gebruik te maken.
Had u geen tijd om tussen 8:00 uur en 17:00 uur het spreekuur van uw eigen huisarts te bezoeken? Dan is dat geen reden om de huisartsen spoedpost te bellen.
De huisartsen spoedpost verleent spoedeisende huisartsenzorg. Om de mate van spoed te beoordelen, stelt de triagist een aantal vragen over uw medische klachten. Zo stelt zij vast welke hulp noodzakelijk is. Bovendien is zo een betere planning mogelijk wat wachttijden in de hand houdt.
Medicijnen
Ja er is een dienstapotheek aanwezig bij de huisartsen spoedpost.
Voor de openingstijden van apotheek de Run (gevestigd naast het MMC Veldhoven) zie: mmc.nl/apotheek
Voor de openingstijden van de Centrale Dienstapotheek Eindhoven (gevestigd naast het Catharina Ziekenhuis te Eindhoven) zie:
Kosten
De tarieven van SHoKo zijn per 1 juli 2024:
- Consult € 124,32
- Visite € 186,48
- Triageconsult € 35,-
U kunt de kosten van de huisartsen spoedpost terugkrijgen van uw zorgverzekeraar. In de meeste gevallen gebeurt dit automatisch. Wanneer wij uw verzekeringsgegevens niet kunnen controleren, ontvangt u de factuur rechtstreeks.
Passanten en patiënten van wie wij de verzekeringsgegevens niet kunnen controleren dienen de kosten van een consult of behandeling contant op de huisartsen spoedpost af te rekenen.
Op de huisartsen spoedpost is een pinautomaat aanwezig.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) is een landelijk orgaan dat de tarieven vaststelt voor instellingen in de gezondheidszorg. De centrale huisartsen spoedposten vallen onder de Wet Tarieven Gezondheidszorg. Dat betekent dat de NZA de tarieven jaarlijks berekent.
De huisartsen spoedpost is wettelijk verplicht zich te houden aan de door het NZa vastgestelde tarieven. Zij mag niet meer of minder rekenen voor een telefonisch consult, spreekuurconsult of voor een visite. Aan de hoogte van de rekening kan de huisartsen spoedpost zelf dus niets veranderen.
Wanneer de triagist u telefonisch advies heeft gegeven, ontvangt u een rekening hiervan. Dit lijkt vreemd omdat u geen huisarts gesproken hebt. Weet dat de huisarts op de achtergrond altijd meekijkt en meedenkt bij de afhandeling van een hulpvraag. De triagist handelt onder zijn verantwoordelijkheid en elke hulpvraag wordt geregistreerd.
Afspraken/wachttijden
Nee, de huisartsen spoedpost werkt uitsluitend op afspraak. U dient altijd eerst telefonisch contact op te nemen met de huisartsen spoedpost.
Dat is niet te voorspellen. De huisartsen spoedpost streeft naar korte wachttijden, maar bij acute spoed kan het zijn dat een andere patiënt vóór gaat. Vooral op zaterdag kan het erg druk zijn.
Afstand en spoedvisites
Patiënten zorgen zelf voor vervoer als zij een afspraak hebben op het spreekuur op de huisartsen spoedpost. Alleen wanneer vervoer om medische redenen niet mogelijk is, komt de dienstdoende arts aan huis.
Bij een levensbedreigende situatie schakelt de huisartsen spoedpost direct de ambulancedienst in. Als 112 niet nodig is, rijden de huisartsen zelf visite.
Is er geen spoed? Dan komt u zelf naar de huisartsen spoedpost. We vragen u alleen zelf te komen wanneer dit medisch verantwoord is.
Medisch
In principe regelt u herhaalrecepten via uw eigen huisarts. In dringende gevallen kan het via de huisartsen spoedpost. De dienstdoende huisarts schrijft dan zoveel medicijnen voor als nodig is tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts. Voor dit recept berekenen wij de kosten van een telefonisch consult.
Algemeen
SHoKo heeft een bestuur dat verantwoordelijk is voor de algemene gang van zaken en samen met het managementteam het beleid van SHoKo ontwikkelt en vaststelt. Het bestuur telt 2 personen. Één van de bestuursleden is tevens werkzaam als huisarts binnen SHoKo.
Daarnaast kent SHoKo een raad van commissarissen die is samengesteld uit drie onafhankelijke personen.
Het centrale kantoor is gevestigd op de huisartsen spoedpost in Veldhoven. Ook de behandeling van klachten gebeurt hier.
Bij SHoKo werken naast huisartsen ook circa 30 gekwalificeerde triagisten. Zij nemen de hulpvraag telefonisch in ontvangst, maken afspraken, ontvangen patiënten, assisteren de huisarts bij kleine ingrepen en dragen zorg voor een adequate afhandeling. Zij handelen ook, onder verantwoordelijkheid van de huisarts, zelfstandig hulpvragen af.
Daarnaast werken er 2 management assistenten en 1 bestuurssecretaris. Zij verrichten m.n. werkzaamheden voor de algemeen manager, medisch directeur en het bestuur van SHoKo.
Op de huisartsen spoedpost werken meerdere huisartsen. Zij hebben per toerbeurt dienst. De kans dat u uw eigen arts treft, is aanwezig maar klein.
Huisartsenzorg is 24 uur per dag noodzakelijk. Dit maakt het vak zwaar en de werkdruk vaak hoog. De arts verricht namelijk naast gewone praktijkdagen, regelmatig avond-, nacht- en weekenddiensten. Door het werk in de avond, nacht en in het weekend centraal te organiseren, is het aantal diensten en dus de werkdruk voor de huisartsen enorm teruggebracht.